Nama
Kelas : Prasekolah 1 Malaysia
Bil
Murid : 25
orang
Umur
: 6 Tahun
Tarikh : 25.4.2012
Masa
: 9.00 pagi – 10.00 pagi
(1 jam)
Tunjang : Komunikasi (Bahasa Malaysia)
Tema : Kenderaan
Subtema :
Kenderaan Di Darat
Fokus
MI : Kecerdasan Bahasa, Kreativiti &
Estetika
(Muzik) dan Fizikal
Kemahiran
Berfikir : Mengenal pasti dan mengecam jenis-jenis
Kenderaan
darat.
Hasil
Pembelajaran:
BM 2.1.4 Berinteraksi secara sopan dan
bertatasusila
Objektif :
Di akhir pembelajaran, murid akan
dapat :
- Mengenal jenis-jenis kenderaan di darat.
- Menamakan jenis-jenis kenderaan darat dengan betul.
- Mengecam rupa bentuk kenderaan darat.
Fokus Utama :
BM 2.1.4 Berinteraksi secara sopan
dan bertatasusila.
BM 2.1.7 Menamakan objek di persekitaran
Fokus Sampingan (kesepaduan hp)
BM 1.1.9 Membezakan jenis bunyi yang
ada di persekitaran
KTI 2.1.8 Menyanyi lagu dengan iringan muzik
Pengetahuan
sedia ada:
- Murid-murid pernah melihat kenderaan darat.
- Murid-murid pernah menggunakan kenderaan darat.
Nilai
:
- Bersopan santun
- Berkerjasama
ABM :
- Kad Gambar,
- Kad perkataan,
- Video kenderaan,
- Video lagu, <-- Video Bas Sekolahku
- Lembaran kerja
- Video keselamatan jalan raya <-- Tambahan
Langkah
&
Masa
|
Isi
pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran & Pembelajaran
|
Catatan/Bahan
|
Set
Induksi
(5 minit)
|
-
Bersoal
jawab
-
Memperkenalkan
tema yang akan dipelajari iaitu Kenderaan Di Darat
|
-
Guru bersoal jawab dengan murid-murid
tentang tema iaitu kenderaan di darat.
-
Guru menayangkan video tentang kenderaan
darat
-
Guru menyoal murid-murid siapa yang pernah
menaiki kenderaan darat
- Guru
menunjukkan kad gambar kenderaan darat kepada murid-murid dan meminta
murid-murid menamakan kenderaan tersebut.
|
Bahan
-Video
kenderaan
-Kad
gambar
KBKK
-Menjana
Idea
MI
-Kecerdasan
Linguistik
|
Langkah 1
(20 minit)
|
-
Memadankan kad gambar kenderaan darat
dengan perkataan yang betul
-
Mengeja nama kenderaan darat dengan betul
|
-
Guru menayangkan kad gambar kenderaan dan
meminta murid-murid menamakan kenderaan tersebut satu persatu kemudian
melekatkan gambar tersebut di papan hitam.
-
Guru kemudian menunjukkan kad perkataan
nama kenderaan darat secara rawak dan mula membaca nama pada kad perkataan
tersebut.
- Guru
meminta murid-murid membaca nama pada kad tersebut dengan bimbingan guru .
Setelah membaca guru meminta salah seorang murid untuk melekatkan kad perkataan tersebut pada kad gambar
kenderaan yang betul.
|
Bahan
-Kad
gambar
-Kad
Perkataan
KBKK
-Menjana
Idea
-Mengecam
-Mengenalpasti
MI
-Kecerdasan
Linguistik
|
Langkah 2
(10 minit)
|
-
Permainan meneka bunyi kenderaan darat
|
-
Guru memperdengarkan bunyi kenderaan darat,
murid-murid secara rawak dan meminta murid-murid mengecam bunyi kenderaan
tersebut.
-
Guru kemudian membunyikan bunyi kenderaan
tersebut sekali lagi dan meminta murid-murid meneka bunyi kenderaan tersebut
dengan betul.
|
Bahan
-Audio
bunyi kenderaan
KBKK
-Mengecam
MI
-Kecerdasan Linguistik
|
Langkah
3
(20
minit)
|
-
Membuat latihan
|
-
Guru menunjukkan kepada murid-murid
bagaimana untuk membuat latihan tersebut iaitu dengan memadankan nama
kenderaan dengan gambar yang betul.
-
Guru mengedarkan lembaran kerja kepada
murid-murid dan meminta murid membuat latihan tersebut dengan betul.
-
Setelah selesai guru akan mengumpulkan
latihan dan membuat penilaian.
-
Guru menilai hasil kerja murid dan member
pujian kepada murid di atas
-
hasil keras mereka.
|
Bahan
-Lembaran
kerja
KBKK
-Mengecam
-Mengenalpasti
MI
-Kecerdasan
Linguistik
-Kecerdasan
kognitif
|
Penutup
(5
minit)
|
-
Aktiviti nyanyian
|
- Guru memainkan lagu “Bas Sekolah
Ku”
- Murid-murid sudah sedia tahu
bagaimana menyanyikan lagu tersebut.
- Guru menyanyi dahulu mengikut
irama muzik dan meminta kanak-kanak menyanyikan lagu tersebut dengan betul
mengikut iringan muzik
- Murid-murid akan menyanyikan lagu
dan membuat pergerakan yang betul.
|
Bahan
-Video
lagu “Bas Sekolahku”
MI
-Kecerdasan
Linguistik
-kecerdasaan
muzik
-kecerdasaan Kenestik
-kecerdasaan
bahasa
|
No comments:
Post a Comment